eSports tar over verdens gaming marked

Du har kanskje vagt hørt om eSports på internett eller sett en del som tilbyr odds på dette hos ditt nettcasinos sportsbook. Eller du kan være en av den såkalte “millenium” generasjonen som har vokst opp med eSports og vet alt om dette. Uansett er det nå kamp i mange bransjer for å nå denne lukrative målgruppen.

Sannheten om eSports er at det har blitt et raskt voksende marked for å spille online spill mot hverandre eller i team og hundre tusenvis av seere kan gamble på utfallet av disse kampene. Store turneringer arrangeres globalt hele året, og premier for de konkurrerende lagene eller individene er store!

Det anerkjente markeds og forskningsinstituttet, Newzoo, har spådd en økning på 56 millioner såkalte ‘eSport entusiaster’ løpet av de neste tre årene. Ifølge deres prognosen vil antall eSport entusiaster vokse fra 89 millioner i 2014-145000000 innen 2017. Dette tilsvarer en vekst på 62,92%.

Utvalget av spill som tilbys i eSports er fortsatt relativt få. De tre mest populære spillene i øyeblikket er League of Legends, Counter Strike: Global Offensive og DOTA. Spillere forlater normale jobber å forfølge en karrierer i eSports. De spiser og trene hardt, taktikk er og mental smidighet er viktig. Karrierens levetid er svært kort på bare rundt 15 år, og en spiller over 30 regnes som en veteran. Mer enn halvparten (54%) av eSport entusiaster er fra Asia.

eSports har fanget oppmerksomheten til online kasinoer

År etter år har eSport-sektoren vært vitne til en eksponentiell vekst. I fjor var eSports sektoren verdt over 8 milliarder kroner hvor det europeiske markedet står for 2,75 milliarder kroner. Det lett å se hvorfor eSports har fanget oppmerksomheten til online casinoer, regulatorer og andre tilknyttede bransjer. For å få en idé om eSports verdensomspennende appell var det hele 43 millioner unike seerne som fulgte League of Legends-VM 2016

Faktisk ser det ut til at 2017 er året online casinoer vil forsøke å penetrere dette markedet. Den store forskjellen mellom eSports og mer tradisjonelle kasinospill er at eSports er ferdighetsspill mens kasinospill er ansett som lykkespill. Regulerende myndigheter har hatt behov for å løse dette. Den maltesiske spillmyndighetene pent omgått dette ved å kategorisere eSports som lykkespill. Dette betyr at et online casino som opererer i den maltesiske jurisdiksjonen trenger ikke å søke om eventuelle nye lisenser. Det gjenstår å se hvor lenge det varer.

Hvordan kan online kasinoer konkurrere?

eSports er et produkt av tusen generasjon, en generasjon vant til å se, i samspill og vises gjennom spillingen. De som har vokst opp likevel ønsker å midt i en verden av spill, mange er fortsatt å nå voksen alder bare styrke markedene fremover.

eSports viser vei ved å revolusjonere fremtiden for online kasino og måten folk gamble på nettet. Online spilleautomater er nødt til å tilpasse seg spillere preferanser som spillere har ingen interesse i dagens utvalg av spilleautomater som tilbys. Trikset er å finne en måte å implementere elementer av ferdighet, turneringer og spill som passer for sosiale medier. Vi har ennå å se om innføringen av Virtual Reality spill i online kasino vil lokke dette lukrative markedet for kasinospill. Næringen er nært våker over kasinoer som Slotsmillion, som har gått all-in på VR casino deres tilbud.

Mange tror eSports vil overta som leder av online gambling. Både landbaserte og online kasinoer tilbyr flere tradisjonelle kasinospill vil alltid ha en plass, men nye spilleformer som eSports vil til slutt endre ansiktet av online kasino. For kasino industrien, er ethvert forsøk på å målrette eSports markedet for konvertering virkelig er en vask eller svømme dilemma.

Stefan Dahlen
Latest posts by Stefan Dahlen (see all)