Intervju med Gudfaderen av slots – Mats Westerlund

Vi på Casinoservice.org har fått gleden av å intervjue gudfaderen av slots, Mats Westerlund. Mats med sitt team står bak blant annet Starburst, Gonzos Quest og Mega Fortune. Alle dissa slots er utrolig populære i Norge og øvrig i Europa. Etter å ha jobbet hos NetEnt har Mats vært med og startet opp Quickspin. Foretaget Quickspin har vunnet mange prestisjefylte priser som f.eks Årets programvareleverandør.

1. Det er utrolig morsomt å få muligheten til å intervjue deg Mats! Fortell oss litt om hvordan du kom inn i spillbransjen från til å begynne med

Jeg slumpet inn på banen på et bananskall. Jeg hadde jobbet som produsent for større dataspill i et antall år og kjente at det var på tide å prøve noe nytt. Da hørte en tidligere kollega av seg og og sa att NetEnt trengte en produsent for spilleautomater. Denne spille-formen hadde jeg aldri jobbet med så jeg sjekket det ut det og ble helt fast. Jag trodde det skulle være veldig enkelt å lage spilleautomater.starburst Det er jo bare snurrende hjul og noen symboler. Men jeg oppdaget raskt hvor komplekst det er og hvordan små nyanser kan utgjøre forskjellen mellom et bra spill og ett mediokert. Denne utfordringen gjør det så morsomt å lage slotter og grunnen til at jeg sannsynligvis aldri kommer til å gjøre noe annet.

2. For oss som aldri har vært med og skape en spilleautomat. Hvordan fungerer hele prosessen fra start til mål?

For oss på Quickspin begynner det med at noen har spiren til en ide. Ofte er det en kul feature, men det kan også være et tema som det skulle være kult å jobbe med. Neste fase er å forme et konsept som innebærer å skape et første utkast av alle deler av spillet. Etter dette tar en matematiker over og ser til at det også fungerer i praksis. Vi bygger så en prototype som man kan spille på og teste om det er like morsomt som vi trodde da vi utformet konseptet.

Ofte følger så en periode hvor vi gjør små-endringer til vi føler at det funker bra.
Om vi er fornøyde med det så går det vidare till det vi kallar for produksjon. Her kommer programerere og grafikere på banen og bygger spillet.Quickspin

Det er ofte mange små forbedringer som legges til under produksjonens gang.
Når vi til slutt kjenner oss fornøyde med spillet sendes det i vei til det som kalles sertifisering. Det er et uavhengig firma som tester at alt går riktig for seg i spillet og at all matematikk, utbetalingsprosenter etc stemmer overens med det vi spesifiserte. De ser til at vi holder oss innen alle lovgivninger som gjelder for spill med penger. Så slippes spillet og vi krysser fingrene for at spillerne vil like det.

3. Vi i teamet har testet flere av Quickspins automater og Big Bad Wolf og Sakura Fortune er helt klart våre favoritter. Hva anser du at et spill skal ha av ingredienser for å bli en suksess?

Det finns noen grunnregler som vi jobber etter. Selvsagt er matematikken veldig viktig. Hvor volatilt er spille, hvor ofte kommer de ulike symbolene opp rent teoretisk og hva den i gjennomsnittet betaler tilbake til spilleren Brukervennlighet er en annen viktig sak. Det skal være veldig lett å skille mellom symbolene og man skal kunne se hvor mye et symbol er verdt sammenlignet med andre. Her legger våre fantastiske grafikere ned veldig mye jobb.

Det ska også være tydelig hva man spiller. De skal helst ikke behøve å åpne paytable for å forstå hva som gjør spillet interessant eller se hvordan det funker. Tempoet i spillet er en annen sak vi legger ned mye tid på. Visse saker skal gå raskt så spilleren ikke blir frustrerte over å måtte vente på at noe skal skje. Andra saker kan ta litt lenger tid. Er man inne i et spennende level i spillet så kjennes det som om tiden går raskere og da vil man gjerne dra ut spenningen.gonzos quest

Temaet spiller også en rolle. Det bør være noe som tiltaler spilleren og ikke skremmer dem bort. Men til syvende og sist så handler det om at bitene bare faller på plass. Av og til bare sitter det. Det kan sammenlignes med en hitlåt. Låtskriveren vet hvordan en hit skal skrives for å bli en hit, men det er langt ifra alle låter som slår igjennom. Men på en av hundre låter så faller alt på plass. Melodi, artisten, timingen og produksjonen bare funket. Litt flaks skader heller ikke.

4. Kan du gi våre lesere noen inside information på spennende automater som Quickspin lanserer i 2018?

Vi har nettopp lansert Northern Sky, som har en veldig vakker nordisk grafisk stil og er ganske volatilt med sjanse for riktig høye gevinster hvis man er heldig.
Så kommer ett klassiskt Joker-spill med en ekstrafunksjon som vi kaller Hi-Roller. Det betr att du kan satse en høyere sum og få fem snurr der du også har høyere vinnersjanser. Den er kjempekul å spille så jeg gleder meg til å spille det selv.

Vi har også et sydhavs-spill under produksjon med vulkaner som sprer wildsymboler, et spesialsymbol som er verdt veldig mye og i en spennende Tiki-atmosfære.mega fortune
Avslutningsvis holder vi på med den største av våre produksjoner hittil i Quickspins historie, men den kan jeg ikke si så mye om ennå.Foruten av det kommer til å bli mange spennende features og forhåpentligvis et fantastisk morsomt spill, så klart.

5. Hvordan tror du at framtidens spilleautomater vil være oppbygd? Nå som VR (Vertical Reality) blir mer og mer populært.

Jeg håper at VR kommer slå gjennom. Men jeg tror det kommer til å ta tid. Det må finnes muligheten å spille det i alle hjem før det blir riktig populært. Spill på mobiltelefoner bara øker så det er framtiden akkurat nå. Forøvrig så tror jeg at grunnideen med spilleautomater kommer fortsatt å finnes. Det spennende ligger jo i snurrende eller fallende symboler som man vil få en vinnende kombinasjon av. Utover det forsøker vi spillutviklere alltid å komme på nye og innovative funksjoner som vi kan bygga rundt. Med sikkerhet kommer spillene til å bli flottere, morsommere og mer spennende med årene.

Takk så mye til Mats for at du tok deg tid til å svare på våre spørsmål. Vi ønsker deg og Quickspin et flott 2018.

[Total: 7    Average: 3.9/5]